Turspor Prosjektet

Formidling med Turspor

Guide på tur med elever. Foto: Ellen Viste (CC)

Guide (Patrik Bohlinger) på tur med elever.
Foto: Ellen Viste (CC)

Turspor er engasjert i å ta folk ut i naturen slik at de kan lære om naturfenomener ved å oppleve dem selv. I 2013, da ideen om Turspor var i startfasen, holdt vi et første veldig suksessrikt forsøk på å forklare naturfenomener til elever ut i naturen. Dette var innenfor et formidlingskurs på Finse forskningsstasjon. Støtte fra ResClim (Norwegian Research School in Climate Dynamics) gjorde det mulig for oss å leie forskningsstasjonen.

Mange videregående skoleklasser prøvde ut et tett og spennende program hvor de lærte om geologi, vær og klima i strålende vær. Programmet innholdt flere stasjoner i naturen hvor ulike fenomener ble forklart av to guider i hver gruppe. Blant annet kunne elevene se på formasjoner i bakken som kan avsløre eksistensen av permafrost, de så på lav for å lære om hvor lenge det er siden breen dekket til det området de sto i og om bresprekker i de tre fine breene som preger utsikten på Finse. På grunn av den store suksessen planlegger vi å ta med oss elever til Finse igjen i september 2016.